Monday, November 16, 2015

Louis V. Gerstner - Who Says Elephants Can't Dance?

Amikor az IBM az 1960-as évek második felében előállt a forradalmian új technológiákon nyugvó System/360 mainframe rendszerrel, gyakorlatilag letarolták a teljes piacot, és egyeduralkodóvá váltak egy teljes évtizeden át. Aztán elkezdődtek a gondok ... Az amerikai szövetségi kormány által 1969-ben indított tröszt ellenes per a cég ellen a végtelenségig (egészen 1982-es megszüntetéséig) húzódott, jelentősen lelassítva a cég dinamikáját és óriási költségeket emésztve fel. Eközben belépett a piacra Gene Amdahl-nak, a System/360 főmérnökének saját cége, versenyre kényszerítve az elkényelmesedő kék óriást. Az IBM-et ráadásul mindeközben belengte az alapító Thomas J. Watson szelleme: egyfelől amolyan skandináv jóléti munkáltatóként elképesztő juttatásokat nyújtott dolgozóinak, másfelől idealista küldetéstudattal komolyan gondolták, hogy nekik kell jobbá tenni a világot. Ez utóbbi szellemében 1981-ben az IBM PC-t nyílt architektúraként dobták piacra, lehetővé téve bárki számára, hogy ahhoz alkatrészeket vagy éppen szoftvert készítsen. Ezzel ugyan legyőzték az Apple-t a piacon, de ez a siker a hirtelen megjelenő tucatnyi versenytársnak köszönhetően igazi pünkösdi királyság volt, ráadásul nem csak elvonta a cég figyelmét a hagyományos mainframe business-ről, de alá is ásta azt az egyre több mindenre képes PC-k rohamos terjedésével.
Az IBM első részvénykibocsátására 1978. januárjában került sor, és amint alább látható, az IBM PC kezdeti sikerével az árfolyam meredek emelkedésnek indult. Csakhogy a piaci részesedés sikertelen megtartásáért vívott küzdelem óriási összegeket emésztett fel, egyre komolyabb cash flow problémákat okozva a cégnek. Mígnem a '90-es évek elejére nyilvánvaló vált, hogy az IBM ezt a háborút (történetében először) nem nyerheti meg, az árfolyam pedig meredek zuhanásnak indult.
Ebben a helyzetben vállalta el Lou Gerstner a cég vezetését, és lett CEO 1993. áprilisában. Már a kezdet kezdetén szembement a korszellemmel, és világmegváltó ötletek bejelentése helyett mindössze azt mondta "The last thing IBM needs right now is a vision.", és munkához látott a színfalak mögött. Egy lyukas garast se sokan tettek volna a sikerére. Szerencsés helyzetben vagyunk, mert ez a korszak egyben az internet hajnala is, így bőséges mennyiségű újságcikk áll rendelkezésünkre, hogy lássuk - nem csak a keselyűk köröztek a haldokló óriás felett, de sokan már a gyászbeszédekre készültek.
Ez a könyv Lou Gerstner saját elbeszélése arról, hogyan állította talpra az IBM-et és tette újra a világ egyik legnagyobb cégévé. Nincsenek benne csodák, csak rengeteg munka - vívódtam is az ajánlással, mert a könyvben nincsenek "Wow" pillanatok, nem hordozza a megvilágosodás ígéretét. De kordokumentum és bár a problémához üzleti szempontból közelít, hiszem hogy rengeteg meglátása érvényes a hétköznapokban is.



I can understand the joke that was going around IBM in the early 1990s:
"Products aren't launched at IBM. They escape."

No comments:

Post a Comment