Thursday, June 16, 2011

Werewolf: The Forsaken

"You who would hunt us, be warned - for we will turn the hunt against you, and you will find you are not our hunters, but our prey."

Bar mar az eredeti World of Darkness is lenyugozoen gazdag, eredeti es hangulatos volt, a nWoD-nak sikerult meg feljebb emelnie a szinvonalat. Szamomra legalabbis, de ezen a szinten ez mar tenyleg izles kerdese. Egy par mondatban megprobalom nagyon roviden osszefoglalni, miben kulonbozik a Forsaken az Apocalypse-tol.
A szerzok nem voltak felenkek a "kevesebb tobb"-elv alkalmazasat illetoen, kidobtak a bundas Greenpeace koncepciot, a tomentelen valaszthato torzset, farkaskent es metiszkent szuletesi opciot, a Krinost, mint termeszetes format, a szellemvilaggal valo jotestveri viszonyt (legalabbis reszben), az Umbra retegeit, a szellemvilagba valo termeszetes atlepest, Gaia-t, a legyozhetetlen Osellenfelet es a kozelgo vilagveget. De hat akkor mi maradt egyaltalan es mivel potoltak a lyukakat? Egyreszt krealtak egy teljesen uj, es az elodjenel sokkal sotetebb mitologiat es eredettortenetet, masreszt fentiek helyett azt helyeztek a kozeppontba, ami szerintem az Apocalypse-ben is a jatek legizgalmasabb resze volt, de a tulsagosan gazdag vilag miatt kisse elveszett a reszletekben. A falkaszellemet, a territorialis osztont, a totemmel valo kapcsolatot. A koncepcio sokkal lokalisabb lett mint az elodje, egy Forsaken kampany ritkan kalandozik el a falka teruleterol, kozeppontjaban altalaban a falkara/teruletre leselkedo hetkoznapi vagy termeszetfeletti veszelyek elharitasa, esetleg uj terulet vagy locus szerzese all. Nincs globalis veszely, ami ellen ossze kellene fogni, a vilagvege mar megtortent, mikor a Forsakenek osei meggyilkoltak apjukat, es orokre elpusztitottak Pangaea-t, a vadaszok Paradicsomat.
Nagyon erdekes lett a szellemvilag illetve a kapcsolat kozte es Forsakenek kozott. Valtozas az Apocalypse-hoz kepest, hogy itt a szellemek es Urathak viszonya legalabbis huvos. A Forsakenek a szellemi es foldi vilagot elvalaszto fal orei, az elobbi vilag lakoi pedig gyakran gyulolik fel-szellem fel-hus unokatestvereiket, akik biraskodni mernek felettuk. Az Urathak paktumokkal birhatjak egyuttmukodesre a szellemeket. A ritualek nem azert mukodnek mert a saman valamifele misztikus energia segitsegevel megkoti a szellemet, hanem mert oseik az emlekezett elotti regmultban megkotottek a maguk szerzodeseit a szellemvilag lakoival, amik a jelenben is ervenyesek. Mint mar emlitettem, a szellemvilagba valo atlepes pusztan koncentralassal nem lehetseges. A fatyol, ami epp a Forsakenek oseinek bune miatt szilardult meg, elvalasztja egymastol a ket vilagot. Az atjaras csak bizonyos helyeken, locusokon keresztul lehetseges, epp ezert ezek oriasi erteket kepviselnek.
Vegul egy utolso, elso pillantasra nem tul jelentosnek tuno, de szerintem nagyon lenyeges valtozas. A harci forma nem az Urathak termeszetes allapota tobbe, hanem valoban az, aminek a neve leirja. Mikor egy Uratha felveszi a kozel 3 meter magas, csupa fog, karom es izom, farkasember format, egyetlen celra tud koncentralni, az olesre. Egyszeru modatok megformalasa is hihetetlen onurulmat igenyel ebben a formaban. Raadasul a forma kimeriti hasznalojat, ezert jol meg kell gondolni, mikor nyul ehhez a vegso eszkozhoz a karakter. A Forsakenben nincs tobb tuz korul uldogelo, dalokat eneklo, szerintem eleg komikusan kinezo, farkasember tarsasag. Ezzel visszaadtak azt a horror-hangulatot, amit az Apocalypse egy kisse megcsorbitott.

Ennyi lett volna a rovid bemutato, mar van is egy kidolgozott kalandom ra, meg nehany kiforratlan otlet. Teszteles valoszinuleg jovore.

2 comments: